ehlers-danlos schreef:
> oh de KG die staat ook niet op mijn favo lijstje, volgens
> haar heb ik geen eds omdat mijn armen niet langer zijn dan me
> lichaam en ik geen platvoeten heb
> maar ik probeer het gewoon over een tijdje nog een keer ik
> geef niet op.
Pffft, lekker kromme redenering! Omdat platvoeten vaak voorkomen bij EDS, hoeft nog niet iedere EDS-patiënt platvoeten te hebben! En de spanwijdte: die is bij mij ook bijna normaal, maar dat meten ze toch vooral om aanwijzingen voor Marfan op te sporen? Komt ook weer voor bij EDS, maar lang niet bij alle patiënten. (Volgens Grahame zie je bij 1/3 deel van de HMS/EDS patiënten een marfanoide habitus, ik weet alleen niet of dat de volledige habitus is, of dat je dus bij 1/3 wel wat uiterlijke kenmerken ziet.. maar goed, in ieder geval zie je 't lang niet bij iedere patiënt.)
Bij mij zei de KG dat ze EDS niet kon vaststellen, maar ook niet kon uitsluiten. En daar kwam dan nog achteraan dat een ander het misschien wél had vastgesteld. Daar zit je dan als patiënt mooi tussen.. Nu maakt de naamgeving mij maar weinig uit, ik noem ‘t gewoon HMS, maar voor allerlei instanties en vergoedingen e.d. kom je veel verder als je een EDS-diagnose hebt. Nu wil ik niet zeggen dát ik EDS heb, maar het is wel zo dat ik ook nog wat interne- en huidproblemen heb die dus niet te verklaren zijn vanuit de HMS, maar dat wel zouden zijn vanuit de EDS. Maar mijn huid is niet fluweelzacht, dus kan het volgens ’mijn' KG geen EDS zijn. Ik heb alleen ook nog wondgenezingsproblemen e.d., wel een dunne huid, maar dat mag dus niet meetellen. Daarvan kunnen ze niets zeggen, zeiden ze. Als ze dan in ieder geval hadden gezegd dat er duidelijk wél sprake is van een bindweefselafwijking maar dat ‘t niet voldoende was om EDS vast te stellen, dan was ik tevreden geweest. Maar alleen maar roepen ’daar kunnen we dus niets over zeggen, we hebben nu eenmaal gezegd dat je geen EDS hebt', dat doet ‘t ’m voor mij niet helemaal.