Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Kiné??

  • CreaMieke

    Hallo,

    Vandaag moet ik voor het eerst sinds diagnose naar kiné. Heb é pathologie toegekend gekregen. Het zou gaan om vooral spierversterkende oefeningen. Mijn kiné werkt met een stabilisatietoestal dat wat weg heeft van een trilplaat maar op lagere trillingsfrequentie werkt om zo weinig mogelijk de gewrichten te belasten. Verder ook massage vooral van rug, nek, enkeles en knieën omdat ik daar de meeste instabiliteit ervaar. Wat zijn jullie ervaringen op langere termijn met kiné? Ze heeft me al gewaarschuwd voor -zeker in het begin- meer pijn. Dit schrikt me erg af omdat ik nu al amper uit bed geraak vaak smorgens.

    Na Pasen moet ik terug gaan werken, heb voorlopig nog ziekeverlof. Ook dat schrikt me wel af. Ben nog niet zo goed in het luisteren naar mijn eigen lichaam en rust te nemen wanneer mijn lichaam dat eigenlijk wel aangeeft.

    Liefs

    Mieke

  • ehlers-danlos

    Ik heb geen flauw idee wat kiné is

    ga zo na het eten wel even rond neuzen op internet

  • CreaMieke

    kiné is een afkorting voor kinésitherapie of fysiotherapie Misschien het taalverschil tussen belgische en nederlandse uitdrukkingen?

    Mieke

  • ujukarin

    Kiné is fysiotherapie. Is inderdaad een taalverschil.

    Ik heb jarenlang verschillende therapeuten gezien, en daarbij ben ik inderdaad vooral bezig geweest met spierversterkende oefeningen. Dat biedt bij ‘ons’ typjes de beste kans op vooruitgang of een beperking van de klachten. In een opbouwfase kun je inderdaad meer pijn krijgen, dat is wel zo ongeveer standaard. Is vervelend, maar het is goed dat je dat vantevoren weet. Verder is het heel belangrijk om langzaam op te bouwen. Bij een te snelle opbouw ben je heel snel overbelast. Een fysio/kiné die bekend is met juist deze problematiek, vind ik wel een vereiste. Verder zijn er nogal wat verschillen in inzichten: een trilplaat bijvoorbeeld werd mij me klem afgeraden, omdat dit veel te zwaar zou zijn. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het bij jou ook zo is. Massage bij instabiliteit lijkt mij nogal onzinnig. Heeft misschien (in beperkte mate) zin als je veel spierklachten hebt door een verhoogde spierspanning, maar het masseren van of bij instabiele gewrichten begrijp ik niet helemaal.

    Mijn eigen ervaringen: voor het aanleren van een juiste houding en het in de gaten houden van een looppatroon heb ik wel redelijke ervaringen. Ik ben alleen al jaren bezig met oefeningen voor individuele gewrichten, en kom geen stap verder. Helaas blijkt mijn lijf minimaal trainbaar te zijn. Maar dit is verschillend voor iedere HMS of EDS-patiënt.

  • ehlers-danlos

    oh ja das inderdaad een taal verschil

    ik heb zelf hydro therapie en ik moet zeggen dat is echt heerlijk

  • britt

    massage is heerlijk, maar op even ontspannen na heb ik er geen baat bij, worden mijn spieren alleen maar nóg soepeler van hahahahaha

    de fysio heeft het bij mij opgegeven, zelfs zonder verdere belasting dmv gewichten ofzo had ik bij een oefening waarbij ik op de grond lag en mijn arm van de mat moest tillen mijn schouder geluxeerd. Het enige wat inderdaad bij mij wel kan is lichte oefeningen in het water. maar een baantje borstcrawl of vlinderslag zit er echt niet in hihi

    gr britt