Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

sinusitis + gebit

  • joline

    Mogelijk heeft mijn moeder het Ehlers-Danlos syndroom (van het vaat-type).

    Ik heb eens onderzoek gedaan op het internet en ik ben tegengekomen dat steeds terugkerende sinusitis 1 van de symptomen kan zijn. Weet iemand hier iets van? Het zou mij erg vooruit helpen in mijn onzekerheid, want ook ik heb enkele andere symptomen.

    Verder heb ik ook ergens gelezen dat er iets mis kan zijn met het gebit? Daarbij stonden enkele foto's… Kan iemand mij hier ook meer uitleg over geven?

    Bedankt!

  • ehlers-danlos

    hoi Joline

    of sinusitis 1 van de syntomen kan zijn weet ik eerlijk gezegt niet, maar ik heb er zelf heel soms last van (1 keer per jaar hooguit)

    met je gebit kan je ook last hebben inderdaad, dit kan zijn

    afwijkingen aan tandglazuur, tandbeen en tandwortel.

    bij EDS kan het tandglazuur hoge knobbels, diepe groeven en verticale barsten vertonen. Ook het tandbeen kan betrokken zijn bij EDS. In de pulpaholte (ruimte binnenin de tand, waarin zich onder andere de tandzenuw bevindt) kunnen stenen vormen, die al dan niet op röntgenopnamen van de tanden en kiezen zichtbaar zijn, en kleine verkalkingen.

    Tandwortels kunnen klein en afwijkend van vorm zijn en er is tandbeenafzetting op de wand van het wortelkanaal beschreven. Deze afwijkingen kunnen wortelkanaalbehandleingen bemoeilijken.

    en als ik jouw was zou ik bij een klinisch geneticus langs gaan om zekerheid te krijgen.

    Bij mij kon de KG het (nog) niet vast stellen maar ik ga over een tijdje naar een ander)

  • joline

    Bedankt voor je uitleg.

    Ze gaan eerst een huidbioop nemen bij mijn moeder. Pas als zij zeker is zullen ze mij ook controleren. Toch leef ik een beetje in onzekerheid… We zien wel!

  • ehlers-danlos

    Ja dan is het inderdaad afwachten

    Wel spannend hoor, zeker gezien het om het vaattype gaat.

    succes in ieder geval en hou ons op de hoogte

  • mamsiemarja

    ook ik ben zeer benieuwt naar sinusitus door het ehlers danlos syndroom ik ben zelf volgens de reumatologe altijd fibromyalgie patient geweest maar twijffel daar erg aan nu de zoon vanmijn oudste zuster met kerst een gescheurde aorta heeft gekregen vermoedelijk door e.d.s mijn dochter kwakkelt ook enorm met herhaaldelijk sinusitus oververmoeid heid en erg kwakkelen met haar gezond heid zelf ben ik weer teruggestuurd naar een andere reumatoloog met de vraag of het eds is en of ik naar dna onderzoek kan krijgen of het erfelijk is daar er meer van dit soort klachten in de familie zijn ,zodat er is duidelijk heid komt wie weet waar ik meer kan lezen op internet over sinusitus en eds .mamsie marja

  • rannepan5

    jeetje ik herken mijn glazuur problemen wat door mijn tandarts werd afgedaan door

    te veel antibiotica/pennicilline tijdens mijn 6 de jaar

    heb ook eds volgens mijn huisarts en moest op internet kijken.

    schrik me lam

    heb ook dat ruisje

    erg lax in de banden fluweelhuidje maar wat voor type ik ben.

    geen idee