Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

officieel laten vaststellen of niet

  • calastra

    Hoi allemaal,

    Volgens mijn huisarts heb ik ehler-danlos (hypermobilie type). Hierdoor heb ik erg veel last van mijn gewrichten, ik ben eigenlijk hypermobiel vanaf mijn kaken tot mijn (plat) voeten. Even jullie mening.

    Hypermobiliteit is in ieder geval vastgesteld, maar bij het medisch trainingscentrum vonden ze het vreemd dat de huisarts de diagnose had bepaald. Let wel op, ik liep al 10 jaar met klachten en ben ook bij een reumatoloog geweest, die me niet kon helpen. Uiteindelijk een andere huisarts gevonden die na het eerste gesprek al opperde dat ik wel erg flexibel ben.

    Daarvoor doorverwezen naar een medisch trainingcentrum waar het met spierverstevigende oefeningen langzaam beter ging. Helaas hiermee moeten stoppen omdat ik gigantisch allergisch ben voor rubber en leer en nikkel en daar bestaat bijna de hele sportschool uit. Dus nu heb ik niets om mijn klachten enigszins mee op te kunnen vangen.

    Het probleem is dat mijn ziekte niet als chronisch word bestempeld omdat het door de huisarts is vastgesteld. Ik zou natuurlijk een erfelijksheidsonderzoek kunnen doen en het zo vast kunnen laten stellen. Ware het niet dat als je een huis gaat kopen je een levensverzekering gaat afsluiten je verplicht bent dit te melden (alleen als je het echt hebt laten onderzoeken).

    Omdat ik 26 ben en samen met mijn vriend ooit iets anders willen kopen wil ik dit onderzoek eigenlijk uit laten stellen.Ik ben niet van plan om mijn vriend zijn leven nog meer te laten beïnvloeden door mijn problemen.

    Hebben jullie zonder problemen een levensverzekering kunnen krijgen, en hoe ging dat te werk. En moet ik mij laten testen volgens jullie of niet, heeft dat voordelen, of maakt het niet uit of je de stempel hypermobilteit hebt of ehler-danlos.

    Ik hoor graag van jullie.

    groetjes Lisette

    PS hebben jullie ook meer last van klachten als er onweer etc op komst is, ik kan het weer beter voorspellen dan Piet Paulusma.

  • ehlers-danlos

    hoi lisette,

    bij is HMS vast gesteld door mijn reumatoloog, ik ben een paar jaar terug naar een KG geweest en die heeft mij vrolijk verteld dat ik geen EDS heb, die vrouw heeft niet bepaald veel gedaan vroeg alleen maar dingen, maar als ik zo lees in het boek over EDS heb ik het wel degelijk, mijn moeder heeft die diagnose trouwens wel.

    Ik probeer het over een tijdje wel weer want ik weet dat ik het heb, en met mij meerdere artsen, maar helaas mogen die het niet officieel vast stellen.

    Levensverzekeringen heb ik geen verstand van verder en huizen kopen ook niet. (ik ben 20 en woon nog bij mijn ouders)

    overigens wonen wij ook gewoon in een koophuis, oke het huis was er eerder dan de diagnose bij mijn moeder maar toch.

    ik denk dat je zelf moet kiezen wat je belangrijker vindt.

    met slecht weer heb ik inderdaad ook meer last als normaal, echt met 30 graden bloei ik op terwijl andere mensen zich rot zweten en lui worden, ga ik juist meer dingen doen.

    Ik heb me zelf altijd al verteld dat ik in het verkeerde land geboren ben.

    overigens de stempel HMS of EDS maakt wel degelijk uit, EDS wordt erkend, HMS vaak niet.

  • Marianne

    Toevallig ben ik net bezig met een hypotheek en bij mij is EDS vast gesteld.

    Het enige tot nu toe, is dat de verzekering informatie op heeft gevraagd bij de Revalidatie arts van mij (tevens ook bij mijn huisarts ivm mijn astma, maar dit terzijde). VOlgens mij heeft het alleen gevolgen voor je verzekering (premie verhoging) als je de variant hebt, waarbij je bloedvaten etc betrokken zijn… Als ik de “uitslag” heb, dan zal ik dat hier wel vermelden.

  • calastra

    dank voor jullie reacties ik hoor het graag van je marianne. En succes hè.

    Altijd spannend een huis kopen, hypotheken enz.

    groetjes Lisette

  • Marianne

    Ik heb nog steeds niets vernomen van hoe of wat met de hypotheek. De medisch adviseur heeft nu wel alle spullen binnen, maar moet er nog even induiken… we wachten dus maar af… Over 2 weken krijgen we de sleutel, want dan wordt het tijdelijk even op alleen mijn vriend zijn overlijdingsverzekering gezet…..

  • Marianne

    Ik heb vandaag bericht gehad over mijn overlijdingsverzekering voor de hypotheek.

    Als ik type 4 had gehad, dan hadden ze me niet geaccepteerd vanwege de vaten…

    Maar omdat ik type 3 heb accepteren ze me wel. Wel is de premie met ongeveer 8 euro omhoog gegaan omdat het schijnt dat je met type 3 ook last kunt krijgen van je vaten (dit wist ik niet, dus was gehele verrassing voor mij).

    Nu kan dus eindelijk volgende week vrijdag alles goed gaan met de overdracht…

  • calastra

    Ik heb nog nooit gehoord dat het over kan gaan naar je vaten. Klopt dit wel. 8 euro premie is wel een heel bedrag maar ja als je rookt oid betaal je ook meer premie dus dat is wel te overzien.

    Heel veel succes vrijdag en veel geluk gewenst!

    En bedankt voor het op de hoogte houden

    groetjes Lisette

  • Marianne

    De verhoging van de premie hangt af van de hoogte van het te verzekeren bedrag. Ik ben minder hoog verzekerd dan mijn vriend… Nu hadden ze een foutje gemaakt, ze hadden mij voor het hoge bedrag verzekerd. Nu dit gecorrigeerd is, is de premie 2 euro per maand om hoog gegaan.

    De revalidatie arts had geschreven dat het over kon gaan naar de vaten, en die medisch verzekeringsadviseur had dat ook in alle medische boeken gevonden. Dus het zal wel kloppen…

  • calastra

    Toch vind ik het verhaal over die vaten vreemd hoor, maar ja ze zullen het wel het beste weten.

    Ik wacht toch nog even af, kan nu toch nog niet gaan verhuizen, en ik geloof niet dat er echt een voordeel aan zit aan het officieel laten vaststellen.

    Bedankt voor de info en veel succes!

  • Jet

    Ik heb het vaattype van EDS, een goedkope levensverzekering en een eigen huis!

    Een jaar geleden kregen mijn zussen en ik te horen dat mijn vader het vaattype (IV) van EDS heeft. Wij gingen dus ook het onderzoek in en hadden ieder 50% kans op de aandoening. De geneticus adviseerde ons om alle verzekeringen op orde te hebben voordat de diagnose gesteld zou worden.

    Om die reden ben ik toen van alles gaan regelen: hypotheek, levensverzekering en overgestapt naar een goede zorgverzekeraar.

    Wat mij opviel is dat er bij alle papieren alleen maar gevraagd werd naar ‘hart of vaatziekten’ in de familie en bij jezelf. EDS hoef je daar dus niet te noemen, want het is een bindweefselziekte!

    Ik heb overigens wel opgeschreven dat mijn vader EDS IV heeft, maar niet van mezelf omdat ik de uitslag nog niet had. Niemand is erop terug gekomen en ik heb gewoon de goedkoopste levensverzekering.. Ik denk dat de onbekendheid met de ziekte in mijn voordeel gewerkt heeft.

    Toch ben je niet verplicht het te noemen! Meer over je rechten en plichten met betrekking tot erfelijke ziektes en verzekeringen kan je vinden op www.bpv.nl. Het breed platform verzekerden & werk.

    Ik hoop dat jullie wat aan mijn verhaal hebben! Groeten,

    Jet.